Monday, April 9, 2018

Cách nay 51 năm, hãng Boeing cho bay thử chiếc 737 đầu tiên

Ngày 09 tháng 04, 1967

·        1967 – Nguyên mẫu máy bay Boeing 737 tiến hành chuyến bay đầu tiên, hiện là dòng máy bay phản lực bán chạy nhất trong lịch sử hàng không.


Boeing 737

Boeing 737
-----------
Boeing 737-800 của Air Berlin

Kiểu                                     Airliner
Hãng sản xuất                   Boeing Commercial Airplanes
Chuyến bay đầu tiên      9 tháng 4 1967
Được giới thiệu                ngày 10 tháng 2 1968 với Lufthansa
Tình trạng                          đang hoạt động
Khách hàng đầu tiên      Southwest Airlines (490)
Số lượng sản xuất           5.439
Chi phí máy bay                              737 NG US$49,5 - 85 triệu 
707 · 717 · 727 · 737 · 747 · 757 · 767 · 777 · 787

Boeing 737 là loại máy bay thân hẹp, một lối đi giữa, tầm ngắn đến trung phổ biến nhất thế giới. Với hơn 7000 chiếc đã được đặt hàng và hơn 5000 chiếc được giao, đây là máy bay phản lực thương mại được sản xuất và được giao hàng nhiều nhất từ trước đến nay và nó đã được Boeing sản xuất liên tục kể từ 1967. Chiếc 737 được sử dụng rộng rãi đến mức vào bất kỳ thời điểm nào cũng có 1250 chiếc loại này đang hoạt động trên khắp thế giới. Trung bình, cứ 5 giây thì một chiếc loại này đang cất cánh hoặc hạ cánh.

Phát triển

Boeing 737 được tạo ra xuất phát từ nhu cầu của Boeing cần phải giới thiệu một đối thủ cạnh tranh trong thị trường máy bay phản lực công suất nhỏ, tầm ngắn mà loại này đã có các tiên phong Sud Aviation CaravelleBAC 1-11 và Douglas DC-9. Trong khi Boeing trước đó đã có kế hoạch ban đầu cho việc sản xuất các máy bay từ 60-80 ghế nhưng qua tham khảo ý kiến của khách hàng khởi đầu là Lufthansa đã làm thay đổi loại máy bay này thành 100 ghế.
Boeing quá tụt hậu xa so với các đối thủ cạnh tranh khi chiếc 737 được đưa ra thị trường do các đối thủ đã nhận được chứng chỉ bay. Để tăng tốc thời gian phát triển, Boeing đã sử dụng lại 60% kết cấu và các hệ thống của phiên bản 727 hiện hữu lúc đó, đáng chú ý nhất là mặt cắt thân cho phép bố trí sáu ghế mỗi hàng so với cách bố trí 5 ghế một hàng của 1-11 và DC-9. Một mặt cắt thân máy bay tương tự cũng đã được áp dụng cho máy bay 707, và sau này là 757.

Lịch sử hoạt động

Chiếc Boeing 737-100 đầu tiên thực hiện chuyến bay đầu tiên vào ngày 9 tháng 4 năm 1967 do hai phi công Brien Wygle và Lew Wallick điều khiển và đi vào vận hành phục vụ tháng 2 năm 1968 với hãng Lufthansa, một hãng hàng không không phải của Mỹ khởi đầu một máy bay mới của Boeing. Chiếc Boeing 737-200 thực hiện chuyến bay đầu tiên vào ngày 8 tháng 8 năm 1967. Chỉ có hãng Lufthansa là khách hàng mua đáng kể loại 737-100 và chỉ có 30 máy bay đã từng được sản xuất.
Chiếc 737-200 dài hơn được các hãng ưa thích rộng rãi hơn và đã được sản xuất cho đến 1988. Khách hàng khởi đầu của 737-200 là hãng hàng không United Airlines. Chuyến bay khai trương của United đối với loại máy bay này được thực hiện vào ngày 28 tháng 4 năm 1968 từ Chicago O'Hare (ORD) đến Grand Rapids, Michigan (GRR). Sau máy bay #135, một loạt các cải tiến đã được tích hợp vào 737-200. Dòng máy bay này có tên 737-200 Advanced, một dòng trở thành tiêu chuẩn sản xuất.


A Boeing 737-200, the first mass-produced 737 model, in operation with South African Airlink in 2007
Đầu thập niên 1980, dòng 737 đã được was given its first major facelift. Sê ri 737 Classic du nhập công nghệ mới nhưng vẫn giữ lại sự tương đồng với những chiếc 737 trước đó. Sự điều chỉnh cho vừa động cơ CFM56 đã mang lại lợi ích trong việc tiết kiệm nhiên liệu nhưng cũng đặc ra các thách thức về kỹ thuật thiết kế do khoảng cách được tạo ra giữa máy bay với mặt đất là tương đối thấp. Boeing và cung cấp động cơ CFMI đã giải quyết vấn đề này bằng cách lắp đặt một động vơ phía trước (thay vì phía dưới) của cánh, và bằng cách dời các phụ tùng động cơ về các bên (thay vì về đáy) của vỏ động cơ, khiến cho dòng 737 có chỗ lấy khí vào không phải hình tròn riêng biệt.
Bị hối thúc bởi dòng Airbus A320 hiện đại, Boeing đã bắt đầu chương trình 737 Next Generation (NG) trong năm 1993. The 737NG bao gồm -600, -700, -800 và -900, và đến nay là máy bay có khung được nâng cấp đáng kể nhất. Hiệu suất vận hành đạt được của 737NG về cơ bản là mang đặc tính của một chiếc máy bay mới nhưng sự tương đồng thì vẫn được giữ lại từ chiếc 737 trước đây.
The cockpit of an early 737 on display at the Museum of Flight in Seattle.

An ATA Airlines 737-800, a Next Generation model with a modern cockpit.
Năm 2004, Boeing đã đề xuất một gói vận hành ở sân bay ngắn (Short Field Performance) để đáp lại các yêu cầu của Gol Transportes Aéreos - luôn luôn vận hành từ các sân bay hạn chế. Gói lựa chọn này sẵn có đối với model 737NG và thiết bị chuẩn cho 737-900ER. Các cải thiện này đã nâng cao khả năng thực hiện cất và hạ cánh.
Boeing has already hinted that a "clean sheet" replacement for the 737 (internally dubbed "Y1") could follow the 787.
Vào ngày 13 tháng 2 năm 2006, Boeing đã giao chiếc 737 thứ 5000 cho hãng Southwest Airlines. Chiếc 737-700 này là chiếc 737 thứ 447 gia nhập đội tàu bay của hãng hoàn toàn sử dụng 737.
Vào ngày 21 tháng 8 năm 2006Sky News đã tố giác rằng các máy bay 737 Next Generation của Boeing được sản xuất từ năm 1994 đến 2002 có các bộ phận có khuyết tật. Bản báo cáo cho rằng nhiều bộ phận của khung máy bay do Ducommun sản xuất bị những người làm công của Boeing phát hiện là khuyết tật nhưng Boeing đã từ chối kiện. Boeing cho rằng các cáo buộc này là "không có đạo đức".

Boeing 737 planform is shown on this KLM takeoff.
Vào ngày 7 tháng 2 năm 2007, một thẩm phán Brazil đã cấm máy bay 737-700 và -800 hoạt động tại sân bay Congonhas của São Paulo do các sự cố chạy quá sân bay gần đây trong thời kỳ thời tiết ẩm ướt. Nhưng lệnh cấm như thế lại không áp đặt cho các loại máy bay Airbus A319 và A320 hoặc các model máy bay 737 khác, những dòng máy bay có khoảng cách hạ cánh được coi là an toàn cho sân bay Congonhas.

Design[edit]


Boeing 737-700 showing the retracted landing gear and engine nacelles with flattened underside and triangular shape
The 737's main landing gear under the wings at mid-cabin rotates into wells in the aircraft's belly. The legs are covered by partial doors, and "brush-like" seals aerodynamically smooth (or "fair") the wheels in the wells. The sides of the tires are exposed to the air in flight. "Hub caps" complete the aerodynamic profile of the wheels. It is forbidden to operate without the caps, because they are linked to the ground speed sensor that interfaces with the anti-skid brake system. The dark circles of the tires are clearly visible when a 737 takes off, or is at low altitude.[102]
737s are not equipped with fuel dump systems. The original aircraft were too small to require them, and adding a fuel dump system to the later, larger variants would have incurred a large weight penalty. Boeing instead demonstrated an "equivalent level of safety". Depending upon the nature of the emergency, 737s either circle to burn off fuel or land overweight. If the latter is the case, the aircraft is inspected by maintenance personnel for damage and then returned to service if none is found.[103][104]

Engines[edit]

Engines on the 737 Classic series (-300, -400, -500) and Next-Generation series (-600, -700, -800, -900) do not have circular inlets like most aircraft. The 737 Classic series featured CFM56 turbofan engines, which yielded significant gains in fuel economy and a reduction in noise over the JT8D engines used on the −100 and −200, but also posed an engineering challenge given the low ground clearance of the 737. Boeing and engine supplier CFMI solved the problem by placing the engine ahead of (rather than below) the wing, and by moving engine accessories to the sides (rather than the bottom) of the engine pod, giving the 737 a distinctive non-circular air intake.[44]
The wing also incorporated changes for improved aerodynamics. The engines' accessory gearbox was moved from the 6 o'clock position under the engine to the 4 o'clock position (from a front/forward looking aft perspective). This side-mounted gearbox gives the engine a somewhat triangular rounded shape. Because the engine is close to the ground, 737-300s and later models are more prone to engine foreign object damage (FOD). The improved CFM56-7 turbofan engine on the 737 Next Generation is 7% more fuel-efficient than the previous CFM56-3 in the 737 classics. The newest 737 variants, the 737 MAX family, are to feature CFM International LEAP-1B engines with a 1.73 m fan diameter. These engines are expected to be 10-12% more efficient than the CFM56-7B engines on the 737 Next Generation family.[105]

737-200 JT8D engine with original cowling design

737-800 CFM56 engine with ovoid "hamster pouch"[43] inlet

737 MAX 9 CFM LEAP-1B engine with 787-like engine chevrons

 

Flight systems[edit]

The primary flight controls are intrinsically safe. In the event of total hydraulic system failure or double engine failure, they will automatically and seamlessly revert to control via servo tab. In this mode, the servo tabs aerodynamically control the elevators and ailerons; these servo tabs are in turn controlled by cables running to the control yoke. The pilot's muscle forces alone control the tabs. For the 737 Next Generation, a six-screen LCD glass cockpit with modern avionics was implemented while retaining crew commonality with previous generation 737.[106]
Most 737 cockpits were delivered with "eyebrow windows" positioned above the main glareshield, which were a feature of the original 707 and 727[107] to allow for better crew visibility.[108] Contrary to popular belief, these windows were not intended for celestial navigation[109] (only the military T-43A had a sextant port for star navigation, which the civilian models lacked[110]). With modern avionics, the windows became redundant, and many pilots actually placed newspapers or other objects in them to block out sun glare. They were eliminated from the 737 cockpit design in 2004, although they are still installed on customer request.[111] The eybrow windows are sometimes removed and plugged, usually during maintenance overhauls, and can be distinguished by the metal plug which differs from the smooth metal in later aircraft that were not originally fitted with the windows.[111]

Original 737-200 cockpit

Classic 737-300 cockpit

Next Generation 737-800 cockpit

Upgrade packages[edit]

Winglets[edit]

The 737 has four different winglet types: 737-200 Mini-winglet, 737 Classic/NG Blended Winglet, 737 Split Scimitar Winglet, and 737 MAX Advanced Technology Winglet.[111] The 737-200 Mini-winglets are part of the Quiet Wing Corp modification kit that received certification in 2005.[111]
Blended winglets are in production on 737 NG aircraft and are available for retrofit on 737 Classic models. These winglets stand approximately 8 feet (2.4 m) tall and are installed at the wing tips. They help to reduce fuel burn (by reducing vortex drag), engine wear, and takeoff noise. Overall fuel efficiency improvement is up to five percent through the reduction of lift-induced drag.[112][113]
Split Scimitar winglets became available in 2014 for the 737-800, 737-900ER, BBJ2 and BBJ3, and in 2015 for the 737-700, 737-900 and BBJ1.[114] Split Scimitar winglets were developed by Aviation Partners Inc. (API), the same Seattle based corporation that developed the blended winglets; the Split Scimitar winglets produce up to a 5.5% fuel savings per aircraft compared to 3.3% savings for the blended winglets. Southwest Airlines flew their first flight of a 737-800 with Split Scimitar winglets on April 14, 2014.[115] The next generation 737, 737 Max, will feature an Advanced Technology (AT) Winglet that is produced by Boeing. The Boeing AT Winglet resembles a cross between the Blended Winglet and the Split Scimitar Winglet.[116]

737 Blended Winglet on an Air Berlin Next Generation 737

737 Split Scimitar Winglet on an Aeromexico Next Generation 737

737 MAX Advanced Technology Winglet

Flight systems[edit]

Carbon brakes[edit]

As of July 2008 the 737 features carbon brakes manufactured by Messier-Bugatti. These new brakes, now certified by the Federal Aviation Administration, weigh 550–700 lb (250–320 kg) less than the steel brakes normally fitted to the Next-Gen 737s (weight savings depend on whether standard or high-capacity brakes are fitted).[117]A weight reduction of 700 pounds on a Boeing 737-800 results in 0.5% reduction in fuel burn.[118]

Short-field design package[edit]

A short-field design package is available for the 737-600, -700, and -800, allowing operators to fly increased payload to and from airports with runways under 5,000 feet (1,500 m). The package consists of sealed leading edge slats (improved lift), a two-position tail skid (enabling greater protection against tail strikes that may be caused by the lower landing speeds), and increased flight spoiler deflection on the ground. These improvements are standard on the 737-900ER.[119]

Interior[edit]

The 737 interior arrangement has changed in successive generations. The original 737 interior was restyled for the 737 Classic models using 757 designs, while 777 architecture was used for the debut of the Next Generation 737. Designed using Boeing's new cabin concepts, the latest Sky Interior features sculpted sidewalls and redesigned window housings, along with increased headroom and LED mood lighting.[69][120] Larger pivot-bins similar to those on the 777 and 787 have more luggage space than prior designs.[120] The Sky Interior is also designed to improve cabin noise levels by 2–4 dB.[69] The first 737 equipped with the Boeing Sky Interior was delivered to Flydubai in late 2010.[69] Continental Airlines,[121][122] Malaysia Airlines,[123] and TUIFly have also received Sky Interior-equipped 737s.[124]

737 Classic interior in 3-3 economy class layout

Boeing 737NG standard interior with curved panels

Boeing 737NG Sky Interior with pivot bins and LED lighting

Giao máy bay Boeing 737

Total Orders    Total Deliveries
14543               10,000
2017                     468
2016                     490
2015                     495
2014                     485
2013                     440
2012                     415
2011                     372
2010                     376
2009                     372
2008                     290
2007                     330
2006                     302
2005                     212
2004                     202
2003                     173
2002                     223
2001                     299
2000                     281
1999                     320
1998                     281
1997                     135
1996                     76
1995                     89
1994                     121
1993                     152
1992                     218
1991                     215
1990                     174
1989                     146
1988                     165
1987                     161
1986                     141
1985                     115
1984                     67
1983                     82
1982                     95
1981                     108
1980                     92
1979                     77
1978                     40
1977                     25
1976                     41
1975                     51
1974                     55
1973                     23
1972                     22
1971                     29
1970                     37
1969                     114
1968                     105
1967                     4
1966                     0
·        Cập nhật gần nhất: 5 tháng 7 2007



No comments:

Post a Comment